Víte že…

Víte, že pokud si zapůjčíte v Českém Krumlově Segway vozítko, „dostanete“ k němu navíc svého vlastního průvodce, který vám rád ukáže zajímavá místa v okolí, jež často skýtají nádherné výhledy na město.

Poloha Pravčické brány

Pravčická brána se nachází v Severních Čechách, 15 km na sever od města Děčína. Nejbližší obcí a zároveň jedním z výchozích míst je Hřensko.

Jak se dostat
na Pravčickou bránu:

Autem

• z Děčína směrem na sever ke státní hranici, po 12 km dojedeme do Hřenska
  • z Drážďan přes Pirnu, Königstein, Bad Schandau, na hraniční přechod Schmilka - Hřensko

auto musíme nechat na parkovišti ve Hřensku (placené parkoviště za restaurací Klepáč) nebo dojet na parkoviště na Mezní Louku (u hotelu Mezní Louka), toto jsou dva výchozí body pro výlet na Pravčickou bránu (mimo tato místa je přísný zákaz parkování)

Autobusem

• z Děčína jezdí autobusová linka do Hřenska a Mezní Louky – zastávka je ve Hřensku a dále pak u Třech pramenů a na Mezní Louce

Vlakem

• nejbližší vlaková zastávka je v Děčíně, dál pokračujeme autobusem a pěšky
  • nejbližší vlaková zastávka na německé straně je v obci Schöna nacházející se na protějším břehu Labe naproti Hřensku, do Hřenska se jednoduše dostaneme převozem

Pěšky

• z Hřenska po červené turistické značce (vede po silnici), po 1,5 km na rozcestí zvané Tři prameny se dáme doleva na lesní kamenitou cestu, ta nás dovede po 2,5 km až na místo
  • z Mezní Louky po červené turistické značce tzv. Gabrielinou stezkou, která nás po 6,5 km lesem dovede až na Pravčickou bránu

Na tomto serveru si můžete naplánovat kombinovanou cestu vlakem a autobusem.

Celodenní výlet:

Výchozí bod

• Hřensko

Časový plán

• celkově 5 až 6 hodin (min. 15 km pěšky + 1,5 km na pramicích)

Náročnost

• lehká túra, vedoucí po dobrých, značených turistických stezkách; kromě úvodního výstupu k Pravčické bráně se jde převážně mírně zvlněným terénem, po rovině nebo z kopce.

Možnosti občerstvení

• výletní restaurace Sokolí hnízdo a bufet pod Pravčickou bránou, hotel a stánky na Mezní Louce, výletní hostinec a bufet v Tiché soutěsce, restaurace a penzióny v Hřensku.

Pozoruhodnosti

• Pravčická brána,
  • skalní útvary nad Gabrielinou stezkou,
  • Divoká a Tichá soutěska.

Z Hřenska sledujeme červené pásové značení nejprve po silnici až k turistickému rozcestí Tři prameny. Odtud začíná výstup k Pravčické bráně. Dáme se lesní cestou vlevo a stoupáme pod strmé skalní stěny. Nad serpentinami dosáhneme úpatí samostatného skalního útvaru Malý Pravčický kužel, který je oblíbeným cílem horolezců. Závěrečný úsek výstupu vede po visutém můstku, pak uměle proraženým tunelem.

Po prohlídce areálu se vracíme na hlavní značenou cestu a pokračujeme členitým traverzem podél skal. Tento úsek upravený v r. 1892 nese název Gabrielina stezka. Cesta se vine takřka po vrstevnici, obchází boční údolíčka a neustále se přimyká ke skalním útvarům, občas se otvírají hezké výhledy. Nad námi postupně defilují další známé útvary : Velký Pravčický kužel, Homole cukru, Křídelní stěna, atd. Posléze se napojíme na širší cestu a lesem sestoupíme na Mezní Louku.

Odtud pokračujeme podle modrých značek příjemnou lesní cestou 1,5 km k turistickému rozcestí Nad soutěskami. Zde odbočíme vpravo (bez značení) a pěknou skalnatou roklí sejdeme až do sevřeného údolí Kamenice. Uměle zajištěná cesta podél řeky, nad níž se tyčí mohutné pískovcové stěny a věže, nás po chvíli dovede k hornímu přístavišti pramic v Divoké soutěsce, které bylo vybudováno při ústí malebného Kachního potoka. Následující úsek soutěsky je suchou nohou neprůchodný. Jediný způsob, jak se dostat dál, představuje tedy plavba po vodě.

Po absolvování asi 600 m vodní plavby Divokou soutěskou pokračujeme kolem Mezního můstku přes několik uměle vyražených tunelů a skalních galerií k hostinci a hornímu přístavišti pramic v Tiché soutěsce. Zde se pak dále plavíme téměř 1 km, mj. i pod umělým vodopádem. Od konce plavby zbývá zpět do Hřenska ještě zhruba 1,5 km pohodlné chůze.